poniedziałek, 06 kwiecień 2020

Qi gong ćwiczenia dla ducha i ciała


Praktyka ćwiczeń Qi gong pochodzi z Chin i przynosi praktykującym zadziwiające efekty zdrowotne i duchowe. 

Aby zrozumieć ćwiczenia Qi gong  i nie wysunąć fałszywej opinii o tych ćwiczeniach należy choć trochę zapoznać się z kulturą i filozofią chińską a szczególnie dawnych Chin. (chodzi o Chiny sprzed rewolucji kulturowej). Nie są to bowiem tylko same ćwiczenia, ale cała koncepcja kultywacji poszukiwania prawdy.

Qi gong ma wiele systemów i niektóre bardzo się od siebie różnią. Tak samo mogą różnić się nazwy tego systemu np.chi kung, chi gong. Nie mniej wszystkie te systemy mają na celu pracę z energią Qi. Jeżeli nie wiesz czym jest Qi, koniecznie przeczytaj artykuł   Energia Qi czym jest?


Ćwiczenia dla każdego


Ćwiczenia Qi gong, są powolne pełne harmonii i gracji. Lekko rozciągające i niewymagające forsowania się. Ze względu na delikatność wykonywania ruchów mogą je ćwiczyć osoby w każdym wieku, kondycji oraz stanie zdrowia. (o ile na to pozwala Ci ciało). W krajach azjatyckich często możemy spotkać w parkach lub na zielonych skwerkach grupki osób w różnym wieku ćwiczące Qi gong. Patrząc na nich mamy wrażenie, że czas zatrzymał się w miejscu lub bardzo spowolnił, ponieważ jak wspomniałam ćwiczenia Qi gong są powolne, pełne piękna niekiedy przypominające ruchy zwierząt a innym razem zastygłe niczym majestatyczne drzewa.


Idea Qi gong


Chociaż ćwiczenia kładą duży nacisk na oddech, Qi gong nie jest tylko systemem doskonalenia oddechu. Qi gong jest całym systemem myślowo -ruchowym prowadzącym do wewnętrznej i zewnętrznej przemiany ducha i ciała.
W procesie systematycznego kultywowania Qi gong, organizm ciągle uzupełnia rezerwy życiodajnej energii Qi. Osoba kultywująca osiąga rewelacyjne efekty naprawcze organizm. Ćwiczenia bowiem wzmacniają zmysły, silę woli, witalność oraz wydajność mózgu.
W zależności od szkoły Qi gong skupia się na różnych aspektach. I tak istnieją szkoły gdzie w trakcie ćwiczeń pobudza się meridiany, czyli centra energetyczne w ciele człowieka w innych zaś głównie ćwiczy się sposób oddychania a w jeszcze innych szkołach głównie przez ćwiczenia pracuje się nad myślami. Nie mniej jednak wszystkie szkoły skupiają się na uzyskaniu zdrowia fizycznego, choć nie we wszystkich szkołach jest to na pierwszym miejscu.
Na przykład osoby praktykujące system Falun Gong, który również należy do systemu Qi gong, dążą do doskonałości duchowej przez rozwijani takich cnót jak: Prawda, Życzliwość, Cierpliwość. Ma to na celu zjednanie się z najwyższymi cechami wszechświata i dotarcie do najwyższej istoty.


Wskazania do ćwiczeń


Ćwiczenia i gong wskazane są dla Ciebie, jeżeli chcesz:

rozwijać się duchowo

wzmocnić system odpornościowy

wydłużyć życie

zwiększyć koncentracje

polepszyć samopoczucie

skrócić okres rekonwalescencji

poprawić pracę układu oddechowego

poprawić prace układu krążeniowego

panować nad emocjami

polepszyć sprawność fizyczną



Wskazania zdrowotne


Główne wskazania zdrowotne do ćwiczeń to:

bezsenność

nadciśnienie tętnicze

wrzody żołądka

otyłość

astma oskrzelowa

bóle pleców

impotencja

reumatyzm

nadpobudliwość

bóle głowy

alergie skóry

przewlekłe choroby gardła, uszu, nosa

 

Przeciwwskazania

przeciwwskazaniem są stany ostre lub wyraźne przeciwwskazanie medyczne. Nie powinno się też ćwiczyć zaraz po jedzeniu.


Kiedy ćwiczyć

Najlepszą porą do ćwiczeń jest poranek. Chińczycy zalecają, aby jeżeli to możliwe ćwiczyć zaraz po przebudzeniu się.



Miejsce ćwiczeń


Powinno się ćwiczyć na świeżym powietrzu najlepiej w pięknym otoczeniu przyrody. Jeżeli jednak nie masz takiej możliwości, możesz ćwiczyć w dobrze przewietrzonym pomieszczeniu lub przy otwartym oknie. To, co jest istotne to cisza i spokój dlatego należy wybrać miejsce i czas gdzie będziemy mogli się skupić i wyciszyć. Istnieją szkoły gdzie kładzie się nacisk na położenie ciała względem kierunków świata, ale efekty ćwiczeń osiągniesz, nawet nie stosując się do tych zaleceń.



Jak często ćwiczyć


Najlepiej jest ćwiczyć codziennie, ponieważ ćwiczenia dają nam siły na cały dzień. Czas ćwiczeń nie powinien być krótszy niż 20 minut. Możemy też ćwiczyć dwa lub trzy razy dziennie po 20 minut.



Jak się uczyć Qi gong


Ćwiczenia Qi gong  są łatwe i nieskomplikowane dlatego możemy ich się nauczyć na podstawie literatury.
Istnieją również liczne strony internetowe i kanały wideo gdzie można nauczyć się praktyki Qi gong.
Warto jednak na początku poszukać sobie nauczyciela, który może skorygować wykonywane ruchy ćwiczeń, zwłaszcza że działają rozmaite szkoły gdzie kultywuje się Qi gong.



Uwaga
Wybierając
nauczyciela Qi gong bądź krytyczny i dowiedz się więcej na jego temat, ponieważ jak wspomniałam istnieje wiele szkół Qi gong i wciąż tworzą się nowe nie koniecznie idące w dobrym kierunku.



Materiały źródłowe:
Z. Bronz „ Qi gong medyczny”, L.V. Carnie „ Chi Kung”, T. Błaszczyk „ Podstawy medycyny chińskiej”, K. Nishino „Cud energii Ki”, www.falundafa.pl,

Każdy artykuł pisany jest z intencją niesienia pomocy tym którzy tracą nadzieję. Zajmujemy się tematyką, która odkrywa to, co potrzeba, aby ludzie odzyskali zdrowie, radość i nadzieję w dobro i miłość, która płynie z drugiego człowieka.