Burak czerwony właściwości

Kiszonki, czyli fermentowana żywność nie jest ani wynalazkiem ludzi, ani nowością. Jest to naturalnie występujące zjawisko w przyrodzie trwające już tysiące lat. Ludzie zauważyli to zjawisko i zaczęli stosować do użytku domowego w celu przedłużenia trwałości pożywienia.

Co można kisić?

Poddawać kiszeniu (fermentacji beztlenowej) możemy praktycznie wszystkie warzywa i wiele owoców z wyjątkiem tych z dużą ilością chlorofilu. Takie warzywa jak np. kapusta włoska smakują trochę na zgniliznę, odrzucając amatora kiszonek. Fermentacja warzyw odbywa się za pomocą specjalnych bakterii.

Kiszenie, czyli fermentacja beztlenowa

Fermentacja beztlenowa (kiszenie) jest kluczowa dla organizmów żywych. Odbywa się ona za pomocą specjalnych kultur bakterii probiotycznych. Sama nazwa probiotyk oznacza „dla życia” i jest używany do określania bakterii związanych z dobroczynnym działaniem na ludzi. Probiotyki określane są jako żywe pasze drobnoustrojowe, takie jak Lactobacillus plantarum, L. Casei, L. Acidophilus i Streptococcus lactis, są one uzupełniane pożywieniem, które korzystnie wpływa na gospodarza poprzez poprawę jego równowagi jelitowej.

W naszym ciele również wytwarzają się procesy fermentacyjne. Np. węglowodany zostają w wyniku takiego procesu przekształcone w alkohol. W pochwie kobiety wydzielany jest glikogen, który jest fermentowany za pomocą bakterii z gatunku Lactobacillus do postaci kwasu mlekowego, chroniąc jednocześnie pochwę przed patogenami.

Bakterie probiotyczne i ich rola w organizmie

W naszych jelitach dzięki pracy ok. 100 trylionów bakterii zostają rozłożone składniki odżywcze, których bez ich pomocy nasz organizm nie jest w stanie strawić i przyswoić. Bakterie w jelitach produkują np. witaminy z grupy B i K. Wzmacniają również nasz system odpornościowy. Bez właściwej flory jelitowej cały proces trawienia przebiega nieprawidłowo, powodując rozmaite dolegliwości trawienne, które z czasem prowadza do poważniejszych chorób włącznie z nowotworami.

W tradycyjnej medycynie chińskiej diagnoza stanu jelit jest kluczowa, aby zacząć leczyć pacjenta. Lekarze tradycyjnej medycyny chińskiej uważają, że człowiek może być zdrowy, jedynie jak ma zdrowe trawinie i wchłanianie. Dlatego niedziwne jest, że w wywiadzie medycznym z lekarzem medycyny chińskiej są zapytania o szczegóły dotyczące całego trawienia łącznie z pytaniami o wygląd, zapach i konsystencję stolca.

Dlaczego potrzebujemy kiszone pożywienie?

Jak już zostało nadmienione, za dobre trawienie odpowiada między innymi nasza flora jelitowa. Pożywienie przetworzone, czyli pasteryzowane, konserwowane, preparowane, długo gotowane do tego dochodzą środki czyszczące, chlor dodawany do wody, preparaty bakteriobójcze itp. niestety są szkodliwe dla naszej mikro bioty, a wręcz ją zabijają. Zabójczo również działa cukier, ponieważ jest pożywką dla patogennych dla nas  bakterii i grzybów m.in. candida albicans bytujących w jelitach.

W jednym ze swoich wywiadów dr Jerzy Jaśkowski zasygnalizował, że zjedzenie jednego słodkiego batonika typu „mars” niszczy w naszych jelitach ok, 50% pożytecznych bakterii.

Bardzo szkodliwe jest również spożywanie ziaren bądź mąki z ziaren opryskiwanych powszechnie przez rolników preparatami na bazie bakteriobójczego i owadobójczego Roundup.
Takie opryski są bardzo wygodne dla przemysłu rolniczego, ale nie dla zdrowia. Prowadzą do wielu chorób z nowotworami włącznie.

Również stres działa niekorzystnie na naszą florę jelitową. Stres zakwasza komórki, sprawiając nieprzychylne warunki dla korzystnych dla nas bakterii.

Po kuracji antybiotykowej również należy bezwzględnie zadbać o odbudowę flory jelitowej, ze względu na bardzo silne działanie leku. (anty-bio-tyk, czyli przeciwko życiu i  bakteriom, które są  dla nas korzystne).

Korzyści spożywania fermentowanej żywności

  • Fermentacja powoduje, że kiszone warzywa są lekkostrawne i nasz organizm zużywa mniej energii na trawienie.
  • Bakterie probiotyczne kiszonek obniżają poziom cholesterolu w surowicy.
  • Poprawia się praca perystaltyki jelit.
  • Wzmacnia układ odpornościowy.
  • Zmniejsza się ryzyko raka okrężnicy 1.
  • Poprawia czynności przewodu pokarmowego.
  • Stymuluje odbudowę całej flory bakteryjnej.
  • Kiszone czerwone warzywa wzmacniają pracę serca.
  • Zwiększają przyswajalność mikroelementów takich jak wapń, potas, żelazo itp. w zależności od składu kiszonki.
  • Podwyższają poziom witamin z grupy B.
  • Odkwaszają organizm.
  • Dostarczają witamin, minerałów i węglowodanów.
  • Zapobiegają biegunkom.
  • Zapobiegają marskości wątroby 2.

Dlatego bardzo ważne jest, aby na bieżąco uzupełniać przyjazne dla naszego zdrowia bakterie przez spożywanie fermentowanej żywności.

kiszone buraki

Źródła:

S. Ellix Katz „Sztuka fermentacji”,

J. Schultz, E.Uberhuber „Leki z Bożej apteki”,

A. Baron „Kiszonki i fermentacje”,

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4058509/

Views: 7

Similar Posts