Dawna medycyna chińska określała żołądek mianem cesarza i jak się okazało, jest to niezwykle trafne określenie, ponieważ jak żołądek niedomaga, to cały organizm podupada na zdrowiu.

13 objawów zaburzenia pracy żołądka

To jest dokładnie tak jak w państwie. Jeżeli rząd (władza) źle pracuje, społeczeństwo (inne organy wewnętrzne) też źle się mają.

Żołądek jak działa i dlaczego jest tak ważny dla twojego zdrowia?

Układ pokarmowy zaczyna się od jamy ustnej. Przeżuty pokarm przechodzi do żołądka. W żołądku pokarm wstępnie trawiony jest przez enzym pepsynę i kwas solny (HCL). U zdrowego człowieka kwasowość żołądka powinna wynosić ok. 1,2 PH.

Dlaczego jest niezmiernie ważne, aby zadbać o prawidłową kwasowość żołądka ? Kwas żołądkowy:

  • Zabija patogeny takie jak pasożyty, bakterie i inne drobnoustroje, które wraz z pokarmem dostają się do organizmu.
  • Trawi białka. To właśnie w żołądku białka pochodzenia zwierzęcego są rozszczepiane na aminokwasy.
  • Kwas żołądkowy aktywuje pepsynę z jej nieaktywnej formy zwanej pepsynogenem (niezbędna do trawienia białek).
  • Kwas żołądkowy aktywuje glikoproteinę w żołądku, która jest niezbędna do wchłaniania witaminy B 12 (bez właściwego PH żołądka nie przyswoisz witaminy B12).
  • Kwas żołądkowy powoduje skurcz górnego zwieracza przełyku (tuż nad żołądkiem). To tak zwana zapadka, która domyka się tylko przy silnym kwasie żołądkowym, aby chronić przełyk.
  • Kwas żołądkowy stymuluje wydzielanie żółci z wątroby i pęcherzyka żółciowego oraz enzymów trawiennych z trzustki.

Niski poziomu kwasu żołądkowego 13 objawów:

  1. Odbijanie (najczęściej krótko po posiłku, w ciągu ok. 60 minut).
  2. Refluks (cofanie się treści pokarmowej jest wynikiem słabego kwasu żołądkowego).
  3. Wzdęcia i gazy. Słaby kwas żołądkowy powoduje rozwój bakterii m.in. helicobacter pylori oraz gaz z fermentacji bakteryjnej w żołądku.
  4. Nieświeży oddech: (spowodowany metabolitami w wyniku fermentacji patologicznej flory bakteryjnej w żołądku).
  5. Nieprzyjemny zapach ciała: (spowodowany jest rozrostem patologicznej flory bakteryjnej oraz źle przetrawionym zalegającym pokarmem).
  6. Niestrawione resztki jedzenia w stolcu: (słaby kwas żołądkowy nie jest w stanie wystarczająco przygotować pokarmu do dalszego trawienia).
  7. Uczucie kuli w nadbrzuszu: (osoby z niskim kwasem żołądkowym nie potrafią dobrze trawić białek, w tym mięsa, które zalega w żołądku i jelitach).
  8. Zmęczenie i senność po posiłku: (proces trawienia przebiega powoli i wymaga od organizmu wiele energii, powodując zmęczenie).
  9. Ciągły głód: (jest to wynik nieprawidłowego wchłaniania wartości odżywczych z pożywienia).
  10. Przewlekła niedokrwistość: (badania wykazały, że achlorhydria, czyli brak kwasu solnego w żołądku prowadzi do złego wchłaniania żelaza i niedokrwistości).
  11. Słabe paznokcie: (oznaka niedoborów składników odżywczych, zwłaszcza minerałów i witamin).
  12. Nowotwory żołądka (przyczyną raka żołądka jest zaburzona funkcja opuszki dwunastnicy lub zaburzenie właściwego trawienia a co za tym idzie słaby kwas żołądkowy).
  13. Podatność na zatrucia pokarmowe (im mniej kwasu żołądkowego produkujesz, tym mniej będziesz w stanie sterylizować pokarm w żołądku).

zaburzenia pracy żołądkaGrafika układu pokarmowego

Główna przyczyna słabego kwasu żołądkowego

Istnieje pogląd, że za słaby kwas żołądkowy odpowiedzialna jest współczesna dieta.

Oczywiście jest to prawda, biorąc pod uwagę, że do żywności przetworzonej są dodawane substancje zobojętniające kwas żołądkowy. Również dodawane do żywności środki chemiczne takie choćby jak chlor w białym cukrze czy wodzie upośledza pracę przewodu pokarmowego.

Niemniej jednak główną przyczyną braku właściwego poziomu kwasu żołądkowego jest STRES. Sytuacja stresująca w pracy, w czasie jazdy samochodem czy stresująca informacja z telewizji powoduje, że żołądek dosłownie staje się suchy na parę godzin.

Jest to naturalna reakcja, ponieważ w sytuacji zagrożenia organizm przestawia się na tryb przetrwania, czyli ucieczki i wszystkie zasoby energetyczne idą w mięśnie czy wyostrzenie wzroku, aby zobaczyć nieprzyjaciela. Po takiej stresującej sytuacji nie należy spożywać pokarmu przez parę godzin, ponieważ zostanie źle przetrawiony.

Niestety jesteśmy pędzeni do następnych zadań. Nie mamy czasu na regenerację po stresującej sytuacji. Zabiegani  sięgamy po przekąski lub jemy w pośpiechu obiad. To doprowadza do pętli, która kończy się w najlepszym przypadku niestrawnością.

Słabo strawione  jedzenie, prowadzi to do ryzyka powstania stanu zapalnego w organizmie.

To z kolei wyczerpuje kluczowe minerały i przeciwutleniacze w całym organizmie. Brak minerałów prowadzi do niezdolności do wytworzenia kwasu żołądkowego i trwa błędne koło złego trawienia i przewlekłego zapalenia i rozrostu patogennej flory bakteryjnej i grzybów.

Jak zbadać czy mam zakwaszony żołądek domowym sposobem?

Możesz wykonać prosty i bezpieczny test w domu, aby sprawdzić, czy masz wystarczającą ilość kwasu żołądkowego.

Wykonuje się go za pomocą sody oczyszczonej, aby wywołać specjalnie reakcję chemiczną w żołądku. Taka reakcja zachodzi, wtedy gdy jony (OH-) sody oczyszczonej (wodorowęglan sodu) i jony wodoru (H +) łączą się w kwasie solnym (żołądkowym; HCL).

Takie połączenie naturalnie powinno skutkować produkcją dwutlenku węgla. W wyniku takiego połączenia mamy efekt odbijania, czyli tzw. beknięcia.

 Jak wykonać test sody?

Test wykonujemy zawsze na czczo a najlepiej rano 3 dni z rzędu. (aby uzyskać średnią ogólną)

  • 1/2 łyżeczki sody oczyszczonej zalej 1/2 szklanki wrzącej wody.
  • Odczekaj, aż soda przestanie się pienić i dolej trochę chłodnej wody.
  • Wypij roztwór sody i sprawdź czas, po jakim nastąpi odbicie (beknięcie)
  • Jeżeli odbije ci się natychmiast po wypiciu sody tzn. – masz nadmiar kwasu żołądkowego.
  • Jeżeli odbije Ci się od 1 do 3 minut tzn. – twój kwas w żołądku jest prawidłowy.
  • Jeżeli odbije Ci się po 3 minutach lub wcale tzn.- masz słabą produkcję kwasu żołądkowego.

 

Jak wzmocnić wytwarzanie kwasu solnego? Różne sposoby:

  1. Rano możesz zacząć dzień od sody. Wypij ją w ten sam sposób co test sody i odczekaj pół godziny.
  2. 15 min przed każdym posiłkiem wypij 1 łyżeczkę octu jabłkowego bio niepasteryzowanego z niewielką ilością wody.
  3. Zamiast octu możesz przed posiłkiem zażyć maleńką szczyptę dosłownie kilka ziarenek soli, ale zanim ją zastosujesz, przeczytaj jaką sól  możesz używać.   Czy sól jest zdrowa?  Szczyptę soli zażywaj również co godzinę przez cały dzień.
  4. Jeżeli nie czujesz w żołądku palenia, możesz dzień rozpoczynać od porannej herbaty z kilkoma plasterkami świeżego imbiru

Dalsze wskazówki:

  1. Nie zaleca się picia płynów do jedzenia. Możesz pić przed jedzeniem 30 minut a po jedzeniu godzinę.
  2. Jedz tylko wtedy gdy czujesz głód. 
  3. Nigdy nie jedz, jak jesteś w stresie.
  4. Jeżeli źle trawisz, zażywaj enzymy trawienne.
  5. Jeżeli masz słaby kwas żołądkowy możesz zażywać betainę HCL, ale uwaga ! Betainę należy przyjmować tylko z posiłkiem zgodnie z procedurą zażywania
  6. Stosuj żywienie rozdzielne, czyli białko jedz bez węglowodanów.
  7. Rób jedno dniowe posty /głodówki/ o których poczytasz  w artykule Głodówki lecznicze i profilaktyczne – zdrowotny reset organizmu
  8. jedz powoli, przeżuwając dokładnie pokarm.
  9. Spożywaj gorzkie zioła wspomagające trawienie.

 

Materiały źródłowe:

 

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/19907146/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/25994564/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3099351/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/1494327

 

 

Odsłony: 38

Podobne wpisy